Hvad koster det at lease en bil?

Egentlig burde det være forholdsvis ligetil at få et overblik over, hvad det koster at lease en bil. Du skriver “leasing” i søgefeltet på Google, klikker på en bil, du synes er passer til dit behov, og så står der en pris – og det er vel det?

Men så simpelt er det desværre ikke. Artiklen her dykker ned i de udgifter, der kommer oven i prisen, når du leaser.

Den pris, du ser, er ganske rigtigt prisen for at privatlease bilen, men du kommer til at bruge flere penge på bilen i løbet af leasingperioden. En privatleasingaftale giver dig brugsretten til bilen, og ofte indgår service også i aftalen, men der er i langt de fleste tilfælde flere udgifter forbundet med det at køre i bilen.

Et eksempel er den grønne ejerafgift. Det fortæller Jesper Scott Nielsen, Product Specialist hos Dribe.

»Jeg tror, at folk nogle gange glemmer at regne sådan noget som grøn ejerafgift og bilforsikring med, og når du leaser, følger der f.eks. heller ikke vinterdæk med,« siger han.

Afhængig af bilen kan vinterdæk koste mange tusinde kroner, og de skal også opbevares og sættes på bilen. Samlet set kan det godt løbe op.

»På den måde kan en billig leasingaftale ende med at koste mange penge,« siger Jesper Scott Nielsen.

Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvad der indgår i leasingaftalen og sammenholder det med, hvad der er af ekstraudgifter. På den måde får du det fulde overblik over, hvad det koster at lease en bil.

Den typiske leasingaftale indeholder disse udgifter:

  • Førstegangsydelse
  • Månedlig ydelse
  • Etableringsgebyr

Andre udgifter, du bør være opmærksom på, er:

  • Grøn ejerafgift
  • Forsikringer
  • Vejhjælp
  • Over- og underkørte kilometer
  • Vinterdæk

I det næste bryder vi hver enkelt udgift ned, så du får indsigt i, hvad du betaler for, og hvad du i øvrigt skal vide om, hvad det koster at lease en bil.

Det koster leasingaftalen.

De udgifter, du har til leasingselskabet, har primært til formål at betale leasingselskabet for det værditab, bilen lider i den periode, du leaser den.

Derfor er førstegangsydelsen og den månedlige ydelse delvist afhængig af bilens værdi og det forventede værditab. Jo mere du forventer at bruge bilen, og jo længere du kører hvert år, desto mere slider du på bilen.

Bilen taber altså mere i værdi, jo mere du slider på den. Derfor kommer du også til at betale mere for at lease den.

Når du leaser, skal du betale en førstegangsydelse, som i princippet svarer til udbetalingen på et lån. Fordi du ikke ejer bilen, er denne ydelse markant lavere, end hvis du skulle optage et billån, hvor kravet er, at du lægger 20 pct. af bilens pris.

En Audi A3 Sportback TFSI S Tronic til en købspris på 394.987 kr. vil derfor koste 25.000 i udbetaling, hvis du leaser den. Vælger du at købe den samme bil, vil det koste 78.997 kr. i minimumsudbetaling for at få et billån med en god rente.

Når du leaser, betaler du selvfølgelig også en månedlig ydelse, og den skal dække flere ting for leasingselskabet, forklarer Mikkel Nielsen, Technical Specialist hos Dribe.

»Den månedlige ydelse skal typisk dække både den konstante afskrivning på bilen og nedskrivningen i sig selv. Endelig indeholder den ofte også den årlige service af bilen,« siger Mikkel Nielsen.

Ved at inkludere en serviceaftale i leasingaftalen sørger leasingselskabet for, at der jævnligt bliver udført service. Det sikrer vedligeholdelsen af bilen og hjælper med at holde bilens værdi.

Endelig er der nogle gange et etableringsgebyr, som går til at dække eventuelle udgifter til dokumenter og registrering af bilen, som ikke er indregnet i førstegangsydelsen.

 

Ekstra udgifter, der følger med at lease

De ekstraudgifter, der er forbundet med at lease en bil, har ikke nogen direkte indflydelse på bilens værdi. De knytter sig mere til brugen af bilen, og derfor er det typisk dig, som leaser, der betaler.

De “skjulte” udgifter, der typisk er forbundet med at lease, er:

  • Den grønne ejerafgift
  • Forsikring
  • Vejhjælp
  • Over-/underkørte kilometer
  • Vinterdæk

Den grønne ejerafgift kendes også af bilejere. Det er en afgift, man betaler til myndighederne hvert halve år, og størrelsen udregnes på baggrund af bilens brændstofforbrug. En stor, lækker øse vil derfor typisk koste mere i grøn ejerafgift end en undseelig, lille hverdagsbil.

Når du leaser en bil, er det oftest også dit ansvar at have en bilforsikring. Denne forsikring kan variere meget i størrelse afhængigt af din alder, bosted, hvor mange år du har været bilist og en række andre ting.

Det kan også være nødvendigt at abonnere på en form for vejhjælp. Det kan i nogle tilfælde være inkluderet i leasingaftalen. Det er vigtigt at undersøge, så du ikke står på en landevej i midten af ingenting uden mulighed for at få hjælp.

Når du privatleaser, har du skrevet under på, hvor mange kilometer du vil køre om året. Hvis du kører mindre end det aftalte, kalder man det “underkørte” kilometer, hvis du kører mere, hedder det “overkørte” kilometer.

I aftalen står der, hvad du skal betale pr. overkørte kilometer, og hvad der sker, hvis du har underkørte kilometer. I nogle tilfælde bliver underkørte kilometer betalt tilbage, men for det meste er det blot penge ud ad vinduet.

Det gør det ekstra vigtigt, at du rammer rigtigt i din vurdering af, hvor mange kilometer du kører årligt. Som tidligere nævnt er det antal kilometer, du kører, meget vigtigt for leasingselskabet at holde styr på.

»Det er vigtigt, fordi leasingselskabet skal udregne, hvad din bil er værd efter endt brug, og kører den mere end aftalt, betyder det mere slitage, hvilket forringer værdien af bilen. Det kan også betyde flere omkostninger til service og vedligeholdelse,« siger Mikkel Nielsen.

 

Hvad med efterregningen?

En leasingaftale indeholder altså både direkte og indirekte udgifter. Men for at få et samlet billede af de potentielle udgifter forbundet med at lease bil bliver vi nødt til at se på, hvad det koster at levere bilen tilbage.

Du har typisk en leasingbil mellem et og tre år, og når aftalen udløber, afleverer du leasingbilen tilbage. Det er her, det kan ske, at nogle får sig en ubehagelig overraskelse.

Man er nemlig forpligtet til at aflevere bilen tilbage i en fornuftig stand med kun “almindelig slitage”. Men hvor går grænsen egentlig mellem almindelig slitage og noget, der skal repareres på din bekostning?

»Der står typisk noget i leasingaftalen om grænseværdier for almindelig slitage, men det kan være ret individuelt fra selskab til selskab, hvor grænsen går,« fortæller Mikkel Nielsen fra Dribe.

»Jeg synes, leasing har ødelagt deres eget ry lidt ved at opkræve for store regninger for småting. Den slags historier gør jo folk nervøse ved løsningen, og det er problematisk,« siger Mikkel Nielsen.

Alt inklusive: Ingen ekstraudgifter hos Dribe

Med et bilabonnement hos Dribe skal du slet ikke bekymre dig om, hvad der er direkte udgifter, og hvad der er ekstra udgifter.

For det første støder du aldrig på førstegangsydelse eller etableringsgebyr hos Dribe. Og hos Dribe er alle andre udgifter inklusive i den månedlige medlemspris.

Alt inklusive i et Dribe-medlemskab:

  • Service- og reparationsaftale
  • Forsikring
  • Glasskadedækning
  • Vejhjælp
  • Grøn ejerafgift
  • Sommer- og vinterdæk inkl. dækskifte og -opbevaring

»Det er kun, hvis der er nogle selvforskyldte skader på bilen, vi sender en regning, når du afleverer bilen,« fortæller Mikkel Nielsen.

Når du afleverer bilen tilbage til Dribe, bliver bilen gennemgået for eventuelle skader.

Hos Dribe følger man en “fair wear and tear guide“, der er baseret på FDM’s anbefalinger:

  • I bund og grund skal alt, hvad du fik med bilen, da den blev leveret til dig, afleveres sammen med bilen.
  • Du skal fjerne alle personlige ejendele fra bilen f.eks. solbriller eller vejkort.
  • Bilen skal være rengjort og have fuld tank ved returnering.
  • Alle skader skal anmeldes til Codan.

Hos Dribe har man for at give dig det bedst mulige overblik opdelt stand og skader på bilen i to kategorier: ’Acceptabelt’ og ’ikke acceptabelt’. Reparation af skader i kategorien ’ikke acceptabelt’ faktureres til dig som medlem jf. din gældende selvrisiko. Du kan læse en detaljeret gennemgang her.

 

Derudover betyder fleksibiliteten hos Dribe, at du kan ende med at køre både billigere og mere miljøvenligt, når du Driber og justerer bil til dit behov. Det kan du læse mere om i denne artikel, hvor vi gennemgår beregninger for, om det “kan betale sig at Dribe”.

Relaterede artikler