Irriterende! Hver anden bilist har for lidt plads i bilen

For lidt plads til passagerne, for lille bagagerum eller for mange uforudsete værkstedsregninger? En ny undersøgelse afslører, hvilke irriterende ting danske bilister oftest oplever.

Selvom den firhjulede er mange danskeres kæreste eje, så er der mange irritationsmomenter forbundet med at have bil – fx når familiebilen er en tand for lille til både bedstemor og børn, eller hvis der pludselig skal skiftes støddæmpere, og bilen må på værksted til en dyr reparation.

Men hvilke irriterende situationer oplever danske bilister oftest? Og hvad irriterer os egentlig mest? Det har Dribe, der tilbyder bil på abonnement, spurgt 1.000 danske bilister om i en ny YouGov-undersøgelse.

Flest bilister oplever uforudsete udgifter til fx værksted, forsikring eller dæk. Det har knap halvdelen (44 pct.) af de danske bilister oplevet mindst én gang i løbet af det seneste år.

Nummer to på listen er pladsproblemer. 42 pct. af bilisterne svarer, at de inden for det seneste år har oplevet, at deres bil var for lille. Og hele 12 pct. svarer, at de mindst én gang om måneden står i en situation, hvor der er for lidt plads i deres bil.

“Undersøgelsen viser måske lidt overraskende, at vi som danskere ret ofte ikke har den rigtige bil til vores behov. Jeg tror, det hænger sammen med, at moderne forbrugere har brug for fleksibilitet og frihed, og at deres kørselsbehov ændrer sig oftere end før,” siger Lars Eegholm, adm. direktør i Dribe.

 

Unge bilister har andre behov

Undersøgelsen viser også, at unge bilister langt oftere end deres ældre medbilister oplever irriterende situationer. Fx har hele 63 pct. af bilisterne i aldersgruppen 18-29 år oplevet uforudsete udgifter forbundet med deres bil inden for det seneste år, mens 52 pct. har oplevet, at deres bil var for lille.

Det hænger ifølge Dribe sammen med, at unge bilister har et andet forhold til deres bil end ældre bilister.

“Som forbrugere er vi vant til at vide præcis, hvad vi betaler for en service som fx Spotify eller Netflix. Samtidig vil unge kunne skræddersy de løsninger, der bedst passer til dem. Det er især de unge, som tænker på denne måde. Derfor bliver de også ekstra overraskede, når der pludselig kommer en regning på vinterdæk, som de troede var inkluderet i prisen, og det gælder både dem, der ejer, og dem, der leaser deres bil,” forklarer Lars Eegholm fra Dribe.

 

Flere danskere vælger bil på abonnement

Dribe-direktøren fortæller, at fleksibilitet og det faktum, at det er mindre risikofyldt at have bil på abonnement, er blandt de to primære årsager til, at flere danskere vælger bil på abonnement hos Dribe.

Regeringen har de seneste år reguleret registreringsafgiften på biler og for nylig meldt ud, at man vil stoppe salget af nye diesel- og benzinbiler i år 2030. I stedet ønsker man fokus på elbiler og andre former for nul-udledningsbiler. Det skaber usikkerhed blandt bilkøberne om, hvornår en købt brændstofdrevet bil begynder at tabe værdi.

Som Dribe-medlem er man ikke bundet til sin bil, ligesom man undgår at tabe mange penge på en bil. Man har desuden adgang til en hel garage med de nyeste biler i alle størrelser fra bl.a. Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT og Alfa Romeo. Bindingsperioden på den enkelte bil er 30 dage, og medlemmer har således mulighed for at skifte bil efter behov – fx hvis man ønsker en større eller mindre bil i en periode.

Undersøgelsen afslører desuden, at 16 pct. af bilisterne har været nødt til at låne eller leje en anden bil inden for det sidste år, fordi deres egen bil ikke var tilstrækkelig til et bestemt formål. Endelig har 14 pct. af de adspurgte oplevet, af deres bil var for stor til deres behov.

 

Fakta: Så ofte oplever danske bilister irriterende ting ved deres bil

Hvor ofte har du oplevet følgende indenfor det seneste år? Har oplevet indenfor det seneste år min. 1-3 gange Unge mellem 18-29 år
At der opstod uforudsete udgifter til fx værksted, forsikring og dæk 44 pct. 63 pct.
At der var for lidt plads i min bil 42 pct. 52 pct.
At jeg var nødsaget til at låne/leje en anden bil, fordi min egen bil ikke var tilstrækkelig (fx ved kør-selv-ferie eller transport af større ting) 16 pct. 31 pct.
At min bil var for stor i forhold til mine behov 14 pct. 21 pct.
At jeg led et stort tab i forbindelse med salg 13 pct. 22 pct.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Dribe. Der er i alt gennemført 1013 CAWI-interview med danskere i alderen 18 år+, som har bil i husstanden og kører bil minimum én gang om ugen, i perioden 10. til 13. august 2018.

Om Dribe

Dribe er udviklet af Semler Innovation og er en ny og fleksibel måde at have bil på. Her abonnerer du på din bil i stedet for at eje eller lease den. Al administration foregår via Dribe-appen, og prisen svarer til almindelig leasing. Et medlemskab koster 499 kr. for 30 dage, og derudover betaler du en fast pris for den bil, du vælger, som afhænger af bilmærke og model. Som Dribe-medlem har du altid adgang til de nyeste biler, og der kommer hele tiden nye til. Du optjener også loyalitetspoint, som bl.a. kan bruges til betaling af ekstra køretøjer til særlige lejligheder. Og når du har optjent nok point, opnår du flere forskellige fordele som nedsat selvrisiko, gratis levering og bilvask.

 

For yderligere information, kontakt:

Lars Eegholm 
CEO, Dribe
Mobil: +45 21 73 93 92
E-mail: lae@dribe.dk

Julie M. Hauerberg
MarCom Manager
Mobil: +45 30 17 18 49
E-mail: jmh@dribe.dk