Kan det betale sig at :Dribe?

6 ud af 10 af vores eksisterende kunder synes :Dribe så dyrt ud første gang, de hørte om os.

Gælder det også dig?

Så brug 6 minutter på at læse denne artikel. Så vil du se, hvordan Dribe kan være både billigere og “grønnere” end andre måder at have din bil på. Det kræver nok lidt mere forklaring – den får du her.

Tilpas din bil til dit reelle behov og spar penge.

I 00’erne steg andelen af små biler på de danske veje. Danskerne ville have små økonomiske biler. Det er 8 år siden den trend vendte.

Udvikling i bilsegmenter i DK

I dag køber danskerne større biler. Vi vælger bil ud fra, at den skal kunne dække ALLE vores behov – også sommerferien til Italien eller skiferien i Norge – selvom det kun er et behov, vi har 1-2-3 uger om året. Det er unødvendigt.

Vi går jo heller ikke i skitøj til hverdag, bare fordi vi er på skiferie én gang om året.

Det er derfor man taler om, at vi køber bil efter største behov, men det behov gør sig kun gældende i 5-7 procent af tiden. Resten af tiden kører den typiske danskere rundt i en bil, der er større end hvad der praktisk taget er nødvendigt.

Og det er altså unødvendigt dyrt.

Ved at skalere ned i hverdagen og så i stedet først skifte til en større. når behovet faktisk opstår. På den måde er det altså muligt sænke din årlige udgift til bil.

Det er også bedre for miljøet. Men inden vi kommer til det grønne regnskab, skal vi kigge på endnu en ting, du kan gøre for at minimere den årlige udgift til bil.

Lad nogle andre bruge bilen, når du ikke bruger bilen.

Start med at spørge dig selv, om du kører i din bil samtlige 365 om året? Hvis ikke, så betaler du for noget, du ikke har brug for. I Danmark har vi 2,6 mio indregistrerede biler. Mange af dem ruller på vejene hver dag, men en stor del holder også stille – i weekender, ferier, sommerperioder eller i disse dage med hjemmearbejde.

Hos Dribe kan du naturligvis aflevere din bil, når du ikke skal bruge den. For hvem gider betale for at en bil, der ikke bliver brugt. Så er der andre, der kan få gavn af bilen i stedet.

Og vi skal nok have en bil klar til dig, når du igen skal bruge en.

Vi har sat det op i dette regnestykke, hvor vi sammenholder Dribe og fleksibiliteten med privatleasing og køb af brugt bil. Her er ses fleksibilitetens betydning tydeligt – både på økonomi og på co2-udledningen. Dribe er væsentligt billigere end privatleasing, og en anelse grønnere, men Dribe er lidt billigere en køb af brugt bil, men væsentligt grønnere.

Du kan se mere om, hvordan vi har lavet regnestykker i afsnittet “Sådan lavede vi beregningen”.

Er en Polo for lille til dig?

Tjek vores Rides og forskellige årshjul i bunden af siden her. Eller hent appen og se det fulde overblik.

…Artiklen fortsætter herunder…

Kør el eller skaler ned i hverdagen. Og udled mindre CO2.

Omkring 1/3-del af den samlede CO2-udledning i EU kommer fra transportsektoren og heraf er 60 procent fra biler. Samtidigt bliver, der flere og flere biler på vejene i DK.

Det er derfor ikke uvæsentligt at kigge på dine bilers samlede årlige CO2-udledning, hvis du gerne vil bidrage til at sænke CO2-udledningen. Læs mere om :Dribe og udviklingen i CO2-udledning de seneste år her.

Det kan man selvfølgelig gøre på mange måder. Man kunne selvfølgelig også vælge at slet ikke bruge bil, men det bliver trods alt unødigt besværligt for langt de fleste. Det leder tilbage til at kigge på den bil, du kører i.

Hos Dribe kan du køre grønt eller grønnere på flere måder.

Først og fremmest kan du jo køre en elbil. Så har du ingen CO2-udledning på din biltransport. Det er korrekt, at man så også skal kigge på hvor energien kommer fra – dette kan du læse mere om i faktaboksen nederst på siden.

Men den udledning, du står for på baggrund af din drift af bilen, bliver nul.

Hør også vores podcast med ekspert i grøn energi og transport.

Selvom vi hos :Dribe gør meget for, at gøre det nemmere for alle at vælge el, er der stadig mange, der hælder til konventionel biler. Men selv uden ledning er det faktisk også muligt at være lidt grønnere med :Dribe.

I Danmark falder den gennemsnitlige CO2-udledning pr. km for nye biler hele tiden. Se kurverne herunder fra det Europæiske Miljøagentur. Det gør den, fordi producenterne bliver bedre og bedre til at producere moderne og energieffektive biler og fordi de nye præstationsnormer fastsat af EU betyder at udledningen for nye biler fra 2021 højst må være 95 g CO2/km i gennemsnit på tværs af hele flåden.

Nye biler – mindre co2-udledning

Hos Dribe finder du sjældent en bil ældre end 12 måneder. Målt på CO2-udledning kører du automatisk lidt grønnere end, hvis du kører i en ældre bil – generelt set. Det afhænger selvfølgelig stadig af den enkelte bil.

Den effekt kan du forstærke i dit valg af bil – du kan skalere ned i hverdagen og vælge en bil lav CO2-udledning, men som fint opfylder hverdagsbehovet – og så kan du skalere op i de perioder, hvor du reelt har behov for en større bil.

Faktisk viser ovenstående diagram, hvordan du med Dribe kan spare 175 kg co2 om året i forhold, hvis du kører en brugt bil.

Sammenligner du Dribe med at lease en ny bil, så sparer du 25 kg CO2 og hele 8.000 kr. om året.

Derudover har du friheden til at vælge bil efter behov og kan altid aflevere bilen, hvis du ikke længere har brug for den.

Vil du lave din egen beregning?

Du kan lave ovenstående beregning – med dine egne biler – i vores excel her.

Sådan lavede vi beregningen:

I ovenstående beregning sammenholder tre mobilitetsløsninger:

  • Dribe: VW Polo i 8 måneder, Skoda Superb i 3,5 måned, VW Transporter i to dage, bilfri i 14 dage.
  • Privatleasing: Skoda Octavia Combi Business hele året, VW Transporter i to dage
  • Køb af brugt bil: 3 år gammel Nissan Qashqai hele året, VW Transporter i to dage

Det lyder besværligt – kan det virkelig betale sig?

Det synes vi – og det synes vores kunder også. Over 3/4-dele af vores Dribere har tre eller flere forskellige biler om året.

Det kræver selvfølgelig, at du et par gange om året kører forbi en af vores Garager og bytter din bil til din næste. Det kan du gøre selvbetjent og døgnet rundt. I det hele taget er bilskiftet noget, vi arbejder på at gøre så nemt som overhovedet muligt.

Hvad enten du vil køre grønnere, billigere, periodisk eller bare vil nyde friheden i en dejlig bil, så kan du altid finde noget, der matcher dit behov, hos Dribe.

Nemt og bekvemt.

FAKTA: Hvad koster det at have bil i DK?

Artiklen her handler om, om det kan betale sig at Dribe. I det spørgsmål, skal man huske at biler – og især biler under dansk lovgivning ER dyre.
For de flestes vedkomne, er det den 2. dyreste investering, de kommer til at foretage sig. Kun overgået af bolig. Men  hvor villaer og lejligheder over tid langsomt bliver flere og flere penge værd, ja så taber en bil sin værdi. Og det går stærkt. Det første år taber en ny bil ca. 20 procent af sin værdi. Og efter 4 år, så har den tabt næsten halvdelen af sin værdi. Så køber du en bil fra ny til 300.000 og sælger den efter 4 år til 150.000, så har den kostet dig 3.125 kr om måneden alene i værditab.

FAKTA: Hvor grøn er elbilen?

Som elbilist kan du altid regne med at din CO2-udledning er nul. I et mere holistisk perspektiv, kan man også tale om, hvor grøn strømmen er, man forbruger er, og man kan kigge på CO2-forbruget i forbindelse med  produktion og fremstilling af elbiler.

Lyt også til vores podcast: Kan det være grønt at køre bil?

I Danmark er en større og større del af vores energiforbrug dækket af vedvarende energikilder. Ud fra en vugge-til-vugge-betragtning skal du køre 125.000 km i din elbil før den går i nul på det holistiske regnskab. Disse processer er du ikke selv herre over, men det, at du vælger elbil vil være med til at skabe, at der kommer mere fokus på de andre led i den grønne værdi-kæde.

Hvilken bilstørrelse har du behov for?

Brug Car Size Guiden til at finde den rette størrelse bil. Og hvis du opdager at den ikke helt passer – så er det godt, du har bil på abonnement, så du bare kan vælge en anden bil fra måned til måned.

📏 Find din bilstørrelse her!

SE VORES LOKATIONER HE