Sådan spotter du fejl i prissammenligninger mellem bilabonnement og privatleasing.

Mange spørger os, om det er dyrt at abonnere på sin bil via Dribe sammenlignet med at privatlease eller købe den. Det kan vi godt forstå. Svaret er, at en sådan prissammenligning ikke er helt nem at lave. Man kan ikke bare stille en pris op for to eller flere biler af nogenlunde samme størrelse og årgang. Man er nødt til at se på, hvilke produkter det præcist er, man sammenligner, og hvad der er inkluderet i den samlede pris.

Derfor tager rigtig mange fejl, når de forsøger at sammenligne prisen på et bilabonnement med andre måder at have bil på. For at gøre det nemmere har vi samlet fire punkter, så du let kan se, hvorfor prissammenligninger oftest går galt, så du kan lære at spotte fejl og konkludere for dig selv.

Fejl 1: Man sammenligner helt forskellige biler.

Ofte begår man den fejl, at man sammenligner bilklassen frem for det konkrete bilmærke og den præcise model. Dermed konkluderer man fx, at en bil hos udbyder A koster 6.000 kr. pr. måned, mens en bil i samme størrelse hos udbyder B koster 5.000 kr. pr. måned. Problemet er bare, at det langt fra er lige meget, om bilen er en Peugeot eller en Audi. Sidstnævnte er nemlig en langt dyrere bil, og dermed giver prissammenligningen ikke meget mening.

Så blot at sammenligne bilklassen svarer til at sammenligne prisen på to flybilletter på nøjagtig samme flyafgang, men hvor den ene billet er på økonomiklasse, mens den anden er på første klasse. Det kan godt være, at begge priser får dig frem til samme destination, men der er altså forskel på de produkter, du sammenligner.

Fejl 2: Man glemmer, at priserne ændrer sig.

Hvis man vil lave en prissammenligning, så skal man være hurtig, for priserne på biler og aftaler ændrer sig løbende. Hos Dribe følger vi markedet, og derfor ændrer vores priser sig også over tid. Derfor bør man hele tiden tjekke de forskellige udbydere og opdatere priserne i sammenligningen.

Vi har set eksempler på sammenligninger med seks måneder gamle priser, hvor Dribe derfor fremstod hele 25 pct. dyrere end i dag. Venter man så længe, er prissammenligningen ofte ubrugelig og misvisende.

Fejl 3: Man medregner ikke ekstraudstyr og services.

De fleste ved, at en moderne bil er mere end fire hjul og et rat. Alligevel tager mange prissammenligninger ikke højde for alt det ekstraudstyr, der i dag følger med biler. Derfor kan man som forbruger ikke se, om de biler, der sammenlignes, fx har automatgear, indbygget navigation, adaptiv fartpilot, lane assist, bakkamera eller andet udstyr, som øger bilens værdi.

Mange prissammenligninger glemmer også at tage højde for, hvad der derudover er inkluderet i aftalen. Det betyder fx meget, om der i prisen er inkluderet vinterdæk, dækskifte og -hotel, og om forsikringen også dækker glasskader. Ellers er det lidt som at sammenligne æbler og pærer.

Fejl 4: Man glemmer, at prisen dækker mere end bare en bil.

Hvor alle bilister for 20 år siden selv købte og ejede deres bil, er der i dag mange måder at have bil på – fx lang- og korttidsleasing, køb, delebil og bilabonnement. Når man sammenligner priser, skal man derfor huske at medregne, hvad man egentlig får for pengene ud over selve bilen. Hvor ofte kan du fx udskifte din bil, hvis dit behov ændrer sig? Kan du vælge at betale et minimumsbeløb, hvis du i en periode slet ikke har brug for en bil? Og tilbyder udbyderen dig andre services, fordele eller rabatter?

Hos Dribe kan du – i modsætning til leasing – skifte din bil efter 30 dage, uden det koster ekstra. Vores abonnement en ny måde at have bil på sammenlignet med andre former for leasing eller langtidsleje. Det skal man huske at tage med, når man sammenligner priser.

Husk dette når du sammenligner privatleasing og andre former for leasing af bil med Dribe.

For at gøre det nemt for dig at sammenligne Dribe med andre udbydere, har vi samlet nogle eksempler på priser på vores forskellige biler inden for forskellige klasser. Vi har også opstillet nogle punkter, du altid skal huske at tjekke i en sammenligning:

Priser pr. 6. september 2019.

 

Bilklasse Biler fra Dribe-appen Lejepris pr. 30 dage. (bindingsperiode på 30 dage) Medlemskab pr. 30 dage. (bindingsperiode på 180 dage) Total Dribe-pris pr. 30 dage. Mindstepris (bil i 30 dage + medlemsskab i 6 x 30 dage)
Lille mellemklassebil Skoda Fabia Style Combi 1,0 DSG 3.999 kr. 499 kr. 4.498 kr. 6.993 kr.
Mellemklasse bil Skoda Octavia Combi Business Line+ 1,5 TSI DSG 4.799 kr. 499 kr. 5.298 kr. 7.793 kr.
SUV Volkswagen Tiguan IQ.Drive 2,0 TDI DSG 6.999 kr. 499 kr. 7.498 kr. 9.993 kr.

Tjekliste til når du laver din egen prissammenligning:

  • Er bilen samme mærke, model og årgang?
  • Har bilen samme motor?
  • Har bilen samme udstyrspakke?
  • Dækker aftalen gratis skift af vinterdæk ligesom Dribe?
  • Er er udbetaling eller depositum? Dette skal også indregnes i prisen.
  • Er forsikringerne ens, og dækker den glasskader ligesom Dribes?
  • Hvad vil det koste, hvis du vil skifte bil, fordi dit behov ændrer sig?
    Hos Dribe er det gratis, når du har haft bilen i mindst 30 dage.
  • Kan du i en kortere tid helt droppe at have bil?
    Hos Dribe kan du fx aflevere din bil, når du skal på en lang sommerferie. Så skal du kun betale for dit medlemskab, som koster 499 kr. pr. 30 dage. Der er ingen grund til at have en dyr bil stående i garagen, når du ikke bruger den.
  • Hvor mange km er inkluderet? Og hvad koster overkørte km?
    Hos Dribe koster langt de fleste biler 1 kr. pr. overkørt km.

 

Hvad kræver det at blive driber?

For at få adgang til at leje bil hos Dribe kræver det blot, at du har vores app og et medlemskab (499 kr./30 dage – binding: 180 dage. Mindstepris for bindingsperioden: 2.994 kr.). For at blive medlem skal du være min. 26 år, kunne kreditgodkendes, have dansk bopæl og kunne dokumentere skadesfri kørsel de seneste 3 år. Se alle bilerne og de respektive lejepriser i Dribe appen.

Udgivet i

Relaterede artikler